Psikologi

Definisi:
Kajian proses mental & pemikiran secara saintifik

Pendekatan Psikologi;
(1) BehaviorismeWatson ; TL dipengaruhi persekitaran ; Rangsangan Gerak Balas. Pavlov – Teori Pelaziman Klasik (anjing/air liur) Thorndike – Teori Pelaziman Cuba Jaya (ganjaran/dendaan) Skinner – Teori Pelaziman Operan (ukur ganjaran/dendaan – Merpati).

*(2) Psikoanalitik Sigmund Freud ; TL dipengaruhi pemikiran  x sedar:  ID – dorongan nafsu, primitif, x perlu rangsangan, sejak lahir, diwarisi. EGO – x wujud sejak lahir, kembang berperingkat, penuh persepsi, ingin kemajuan, boleh sesuaikan ikut fungsi keadaan. SUPEREGO – sumber suara hati beza baik/buruk, tunjang peneguhan moral, dipelajari dari ibu/bapa/agama, kawal id dan ego.

(3) KognitivismeVygotsky, Gagne,Bruner, Ausebal –Proses pemikiran manusia;ikut perkembangan / pengalaman; ada kaitan antara fizikal dan mental.

(4) HumanistikAbraham Maslow – TL dipengaruhi oleh kemahuan & keperluan.- Teori Hierki Keperluan Maslow – Fisiologi- Makanan/minuman ; Safety – Shelter/security ; Belonging – family/friend ; Esteem-respect; Self Actualization

(5) Biologi – Edward Hitziq – Kaji tindak balas otak kpd elektrik- Fokus kpd Fisiologi & Sistem saraf, (Kecacatan,Penyakit & Fizikal manusia.)
Kepentingan Psikologi Pendidikan kpd Guru:
(1) Memahami TL pelajar (rancang objektif/ strategi)
(2) Meramal TL Pelajar (rancang aktiviti ikut kemampuan)
(3) Mengetahui perkembangan (Fizikal,kognitif, sosial, emosi)
(4) Ketahui aras perkembangan (masalah pembelajaran – slow lerner)
(5) Penyelidikan Pendidikan – disiplin, ponteng 
(6) Memahami personaliti & konsep kendiri pelajar (pembentukan kendiri +ve).




0 comments:

Post a Comment

.

.