Kajian proses mental
& pemikiran secara saintifik
Pendekatan
Psikologi;
(1) Behaviorisme – Watson ; TL
dipengaruhi persekitaran ; Rangsangan Gerak Balas. Pavlov – Teori Pelaziman Klasik (anjing/air liur) Thorndike – Teori Pelaziman Cuba Jaya
(ganjaran/dendaan) Skinner – Teori
Pelaziman Operan (ukur ganjaran/dendaan – Merpati).
*(2)
Psikoanalitik –Sigmund
Freud ; TL dipengaruhi pemikiran x
sedar: ID – dorongan nafsu, primitif, x perlu rangsangan, sejak lahir,
diwarisi. EGO – x
wujud sejak lahir, kembang berperingkat, penuh persepsi, ingin kemajuan, boleh
sesuaikan ikut fungsi keadaan. SUPEREGO
– sumber suara hati beza baik/buruk, tunjang peneguhan moral, dipelajari dari
ibu/bapa/agama, kawal id dan ego.
(3)
Kognitivisme – Vygotsky,
Gagne,Bruner, Ausebal –Proses pemikiran manusia;ikut perkembangan / pengalaman;
ada kaitan antara fizikal dan mental.
(4)
Humanistik – Abraham
Maslow – TL dipengaruhi oleh kemahuan & keperluan.- Teori Hierki
Keperluan Maslow – Fisiologi-
Makanan/minuman ; Safety –
Shelter/security ; Belonging –
family/friend ; Esteem-respect; Self Actualization
Kepentingan
Psikologi Pendidikan kpd Guru:
(1) Memahami TL pelajar (rancang objektif/
strategi)
(2) Meramal TL Pelajar (rancang aktiviti ikut
kemampuan)
(3) Mengetahui perkembangan
(Fizikal,kognitif, sosial, emosi)
(4) Ketahui aras perkembangan (masalah
pembelajaran – slow lerner)
(5) Penyelidikan Pendidikan – disiplin,
ponteng
(6) Memahami personaliti & konsep kendiri pelajar (pembentukan kendiri +ve).
(6) Memahami personaliti & konsep kendiri pelajar (pembentukan kendiri +ve).
0 comments:
Post a Comment